2022-03-22 16:22Pressmeddelande

Sex nya e-tjänster förenklar myndighetskontakterna

Skurups kommuns logotype, med blå himel, blått hav, grönt gräs. En solnedgång och i silhuett Nils Holgersson på gåsaryggen.SKurups kommun logotype

I dagarna lanserar Myndighetsenheten miljö och bygg sina e-tjänster. E-tjänster förenklar för invånaren och företagaren och gör det möjligt att göra sina ärenden dygnet runt, vid den tidpunkt som passar bäst. E-tjänsterna kan användas av alla som har bank-id.

Vinsterna, förutom ökad tillgänglighet, är minskad pappershantering och snabbare, enklare förlopp. E-tjänsterna nås från startsidan på skurup.se och hanteras både på datorn och på smartphone.


Först ut av Myndigenheten bygg och miljös e-tjänster är:

  • Hälsoskyddsverksamhet - anmälan av ny eller ändrad hälsoskyddsverksamhet
  • Avfall för anläggningsändamål - anmälan av återvinning av avfall för anläggningsändamål
  • Ansökan om strandskyddsdispens
  • Enskild avloppsanläggning - ansökan om ny eller ändrad enskild avloppsanläggning
  • Livsmedelsverksamhet - registrering av ny eller ändrad livsmedelsverksamhet
  • Utförandeintyg- skicka in utförandeintyg för enskild avloppsanläggning

Förenklad vardag och ökad nytta för invånaren

- Med e-tjänsterna vill vi öka servicegraden och tillgängligheten, säger miljöinspektör Elina Ek. Först ut är de tjänster som vi hanterar oftast och i störst mängd.

I och med e-tjänsterna sköter invånaren hela sitt ärende digitalt och slipper skriva ut och skicka in formulär och blanketter.

Fler e-tjänster är på gång, myndighetsenheten vill se lika många till på plattformen. När detta kommer att ske är just nu inte bestämt men samarbetet med e-tjänsteleverantören fortsätter.

- Så fort leverantören av våra system tar fram nya e-tjänster som passar för våra syften kommer vi att införa dem, säger myndighetschef Lena Saksi. 



Fakta


Skurups kommuns e-tjänsteportal togs fram i samarbete med leverantören Selfpoint under 2021. I e-tjänsteportalen har vi samlat alla digitala tjänster som kommunen erbjuder. Tjänsterna är sorterade utifrån olika kategorier:

  • Barn och utbildning
  • Bygga, bo och miljö
  • Kommun och demokrati
  • Kultur och fritid
  • Omsorg och stöd
  • Synpunkter och felanmälan
  • Jobb och näringsliv

Under dessa kategorier ligger alla de e-tjänster som hör till respektive område.


Så går det till:

  1. Gå in på www.skurup.se . Klicka dig fram till e-tjänster. På mobilen hittar du länken i den utfällda sidmenyn. På datorn finner du länken i sidhuvudet.
  2. Välj kategori och e-tjänst
  3. Logga in med ditt bank-id
  4. Fyll i dina uppgifter
  5. Signera med ditt bank-id
  6. Klart!

 

Kontakt:

Lena Saksi, myndighetschef

0411-53 61 28

lena.saksi@skurup.se

 

 



Om Skurups kommun

Skurup är platsen för det goda livet, mitt på sydkusten! Med 15 km kuststräcka, Romeleåsen i ryggen och nära till staden är Skurup kommunen med oslagbart läge. 16 000 invånare kallar Skurup sitt hem. Inflyttningstrycket är högt, därför bygger vi 1 800 nya bostäder fram till år 2022. Det våra invånare uppskattar allra mest är närheten till naturen och den trygga uppväxten för barnen, i kombination med de utmärkta kommunikationerna och ett blomstrande näringsliv. Med stark infrastruktur, strategiskt läge och bra tomtmark är Skurup en magnet för nyetableringar. www.skurup.se


Kontaktpersoner

Kommunikationschef
Magdalena Hellström